23 april 2014

Blockning - Hur och varför?


Innan jag blockade min första duk så tyckte jag att blockning verkade omständigt och svårt. Hade läst om att man behövde speciella mattor och nålar men när jag väl gjorde det så märkte jag att det inte var alls så svårt som jag trodde och resultatet blir ibland häpnadsväckande! På bilden ovanför så kan man se vilken skillnad det kan vara före och efter blockningen. Så var inte rädd för blockning, det är superenkelt och blir det fel så blöt bara upp det igen och gör om det igen.

Vad är blockning och varför gör man det?
Det är inte alltid som saker får dess rätta form när man har virkat klart dom och därför blockar man dom för att det ska se bra ut.
Blockning är när man tar ett virkat föremål, blöter upp det och spänner upp det på något för att torka. När det sen har torkat så får föremålet den formen som man spände upp det som. Oftast så brukar man blocka dukar, sjalar och kläder men man kan blocka nästan vad som helst som ska vara platt. 



Hur blockar man?
1. Blöt upp det som ska blockas i ljummet vatten och krama sedan försiktigt ut vattnet. Vrid inte!
2. Förbered platsen där du har tänkt att spänna upp din virkning på. Det finns speciella skumgummimattor att köpa som man kan använda till blockning men Biltema har en leksaksmatta som kostar under hundralappen (just nu) som fungerar perfekt till detta ändamålet. Har man inte en skumplastmatta så går det också bra att göra det på sängen. Det är där jag oftast gör min blockning. :)
3. Plocka fram stoppnålar och börja spänn upp virkningen/stickningen på underlaget. Knappnålar med färgade huvuden är bra till detta då dom syns tydligt och inte riskerar att trasslas in i virkningen/stickningen.
4. Låt torka. Vill du att det ska torka snabbare så föna det torrt. Kan vara bra att göra så om man blockar på sängen. :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar