6 februari 2014

Virkad klocka

Det var ett tag sen.. 1 år och nästan 4 månader till och med men vem håller räkningen egentligen? Det har varit ett år med upp och nergångar och jag har virkat både det ena och det andra och jag tänkte att jag skulle visa det senaste jag har gjort i detta inlägget.

Det är en virkad klocka som jag gjorde till min lillasyster i födelsedagspresent. Hon har nyligen flyttat till en lägenhet med en kompis och ville ha en virkad klocka i köket. Först var tanken att den skulle vara ljusblå men så fick dom nytt mörkgrått golv i köket och då ändrade hon sig till att hon ville ha den i grått. Som tur hade jag ett bra nystan hemma som passade perfekt till att göra detta med och jag satte igång och virkade.

När jag hade virkat klart så var jag tvungen att blocka den för den hade skrynklat ihop sig som bara den. Det var till och med att jag var rädd att en blockning inte skulle fungera men som tur så gjorde den det!

Eftersom jag tyvärr inte äger en skumgummiplatta som jag kan blocka med så fick jag ta en rockring att spänna upp den på. Det gick lika bra även om det nog tog längre tid och var lite mer omständigt. Men man tager vad man haver.








Sen efter att den hade torkat ordentligt var det dags att stärka den. Jag klädde in mitt nattduksbord i plastfolie och började spraya med spray stärk. Jag sprayade och lät den torka ett antal omgångar innan jag gav upp. Det fungerade inte alls för detta ändamålet! Så det blev till att ta en tur till Biltema där dom har en billig flaska med trälim och blanda ihop en stärkning på 1 del trälim och 1 del vatten (ungefär, jag höftade med måtten) istället och pensla in det i duken. Det fungerade perfekt och klockan blev tillräckligt stel för att kunna hängas upp snyggt.

Jag hade turen att det på Netto den veckan fanns en billig väggklocka för 40 kr som jag kunde plocka ut urverket ifrån och sätta fast i klockan. Var tvungen att limma fast den lite grann i duken för annars så skulle den inte ha klarat av att hålla sig uppe. Då hade klockan alltid visat halv 7 och det hade inte varit särskilt lyckat. :)

Nu har vi kommit till historiens slut så här kommer resultatet. Jag tycker själv att den blev riktigt fin och jag är väldigt nöjd med den!

Mönstret på denna hittar ni på http://bit.ly/1dsyWws Länken går till Ravelry där man måste vara medlem men det är gratis och mönstret likaså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar